lördag 12 juli 2014

ÅFOR 2014 debrief


Intressant att se hur kroppen fungerar och återhämtar sig efter några dagar med fullt fokus, lite sömn, halvdant käk och för lite snus. Nu är man taggad för att köra igen men så var det inte för några dagar sedan. Båten har mentalt varit till salu (billigt) ett antal gånger och annonstexten är klar men nu blir det nog inte så.

Havsbanan som körs moturs
ÅFOR 2014 kördes med lätta eller obefintliga vindar och det tog oss ca 80 timmar (3,5 dygn) att segla den 350 nm långa banan (snittfart 4,4 knop). Vi kör på två man vilket gör det hela till en lite större utmaning än de som kör med full besättning.

Här följer en kort analys av vårt race och vad vi lyckades och misslyckades med, för oss och kanske för andra.

PLB och snus, all set!
Förberedelserna innan start kändes enkla. Eftersom vi var med på Sepilot2star så var båten i ordning. Vi har gått från finmat till fulmat dvs torrfoder, varmkorv, nudelsoppa och lite annat enkelt och det enda vi behöver tillaga är vatten. Säkerhetsmässigt har pushpit utrustats med ännu en sak som ska kastas i om någon trillar av. Kanske svårt att påverka men det är inte krav på PLB (dvs en sån pryl som kan larma och lokaliseras av sjöräddningen om man trillar i eller om allt skiter sig). Jag skulle nog vilja plocka bort en del annan utrustning och istället kräva PLB på samtliga ombord, i alla fall vid shorthandedsegling.


Navigationsmässigt lägger vi in rapporteringspunkter och även rundningpunkter i skärgården. Detta både i navigatorn och på sjökortet. Förra året missade vi Rågholmsgrund och fick vända tillbaka dvs 200 meter i onödan. Även i år var det flera som missade Rågholmsgrund men tydligen även rundningen av lysbojen vid Salvorev. Några vände och andra inte vilket säkert beror på missförstånd men då bör man utgå ur tävlingen.

Väderrapporter och strategi är en självklar del av förberedelserna och det fanns egentligen ingen säker prognos utöver att det skulle bli lätt vind i flacka lågtryck. Beslutet blev att segla konservativt i väntan på en säkrare prognos. Vi hade en plan att gå utåt (österut) på väg ner mot Gotland då det eventuella nya vädret eventuellt skulle fylla på från ost.


Prognos för måndagen, lågtrycket rör sig åt väst...
Start till Sandhamn
Vi startar 10:10 på söndagen i den andra av dagens alla starter. Starten blir helt OK med ett fritt läge mitt på linjen och möjlighet att välja väg. Vi tar alltid en enslinje för att kunna starta på linjen och där var vi ganska ensamma.

Första delen ut var kryss och eftersom vi hade ett femtontal båtar framför oss som startat i klassen före var det ganska enkelt att se var vind och vindvrid fanns. Ganska snart kommer vi loss och leder klassen. Strax bakom ligger Tess som har ett något högre mätetal (ska gå lite snabbare) och är välseglad och en av de tuffare konkurrenterna.

Längst fram i klassen med Tess jagandes.
Vid Lidingö kommer vi ifatt flera av de båtar som startat före och ska vara snabbare. Firar med kaffe och citronkaka och känner segervittring (det är bättre att ta ut segern i förskott för man vet aldrig hur det går).

Från Björnsgrund till Tisterögrund via Oxdjupet
Strax innan oxdjupet möter vi en finlandsfärja och tar den i lovart. Vinner tyvärr inte nåt på det och ligger i ett fält med båtar från klassen före och några från klassen efter som kommit ifatt. Efter Oxdjupet blir det en brant spinnakerbog runt Tisterögrund som vi tar så tight vi vågar. Ett nytt hemligt recept (tack Calle) gör att vi kan ta betydligt mycket bättre höjd på kryss och det hjälper för att inte bli överkörd av snabbare båtar.

Viktigt är att ha hålla båtfart och ha fri vind. Vidare att spana efter vindskiften och att göra bra slag. De senare blir allt bättre ju mer vi får hålla på och det blir många slag på kryssen hela vägen till Kanholmsfjärden. Det enda större misstaget vi gör är i ett trångt sund där Ithaka (Dehler 39) begär plats för land och vi tvingas slå upp i mindre vind som vrider helt fel. Vi står tvärstill och tappar några hundra meter.

Tvärstopp
Vid Kanholmsfjärden får vi applåder när vi slår bredvid land, det är ett bra slag men och vi bestämmer att det var detta som applåderades. Det öppnar upp lite för babord på Kanholmsfjärden och det första vi tvingas göra är att hålla upp för att inte bli överkörda av en finsk First 35'a. Att inte släppa båtar i lovart är vi ganska hårda med då det ofta innebär att man tappar 100-tals meter. Vi hittar skruven på benet över Kanan och kör ifatt och förbi Ithaka, Tess, Shakira (Dehler 36) och håller Firsten bakom oss. Fri vind och barberhaul på genuan är receptet.


Ut genom den sista delen av skärgården blir det svagare vindar och delvis kryss. Vi gör ett helt OK vägval och kommer ut vid Sandhamn Stångskär som 2'a i klassen mer Tess 4 sekunder före på beräknad tid. Övriga i vår klass ligger ganska långt efter.

Vägval vid Sandhamn, streckade är den väg de flesta tog.
Första benet är klart godkänt. Det finns såklart saker att fila på men i stort är vi nöjda, det hade kunna gått 10 sekunder snabbare...

Från Sandhamn till Visby

Skulle nog gippat vid krysset...
Nästa rundning är Almagrundet som ligger ca 10 nm bort. Vi kör storspinnaren ganska brant och testar lite bom upp och bom ned. Bom upp verkar funka bättre och vi håller Ithaka, Shakira, Firsten och Tess i närheten. Det börjar blir mörkt vid rundningen och de flesta skär ut österut och vi hänger på. Micke går och sussar och jag ligger och fajtas med Shakira och håller jämt.

De större och snabbare båtarna börjar komma ifatt och snart kör Pac-Man över oss i lovart, den gick inte att hålla undan.

Micke får 3 timmars vila och därefter är det byte. Vinden är nordlig och vi följer med gänget mot sydost och efter ett tag blir jag väckt då vinden vridit mer mot nordväst (lägre gradtal) vi beslutar att avvakta lite med gippen och när vi senare gippar är det lite sent. Vi ligger nu mellan kopparstenarna och gotska sandön på väg sydväst. De andra som gippat tidigare har haft bättre vind och kommit ganska långt västerut/framför oss.




Ganska bra position efter Gotska med Tess i väst och resten bakom.
Vinden avtar och i de puffar som kommer vrider vinden mer på väst vilket gagnar oss. Snart har vi svårt att hålla kursen mot Visby men med fördelen att vi tagit in en del på gruppen. Vinden ökar och vrider tillbaka en smula och snart har hela fältet en nordvästlig vind. I ett skifte gör vi en gipp in mot Gotland för att sedan ligga ganska nära kusten på vägen neråt. 

Nära land eller längre ut? Det är frågan och när vinden mojnar blir vi lite skraja och gippar utåt. Det visar sig vara fel då vi hamnat i ett stråk med mindre vind mellan landstråket (där det blåser betydligt mer) och stråket längre ut. Vi gippar tillbaka och får en skön bris och brant slör in mot rundningen. Skärningsvinkeln blir så pass tajt att vi plockar ner spinnaren och sätter genuan.

Visby i sikte
Vi rundar Visby ca 2 nm efter Tess som leder på beräknad tid. Summerat har vi tappat en del på fältet även om vi ligger bra med fortfarande. Vi kanske skulle gippat tidigare vid kopparstenarna och följt fältet. Lite uppmärksamhet hade nog sparat 400 meter om vi sett vinden nära kusten i tid. Återigen har vi också legat för länge och fajtats med storspinnakern på en för brant bog istället för att byta till genuan för mindre rodertryck och bättre fart.

Från Visby till Hoburgen
Efter rundningen av Visby sätter vi lilla spinnakern då det fortsatt är ganska brant spinnakeråka längs kusten ner mot Karlsöarna. Frågan är återigen om vi vågar gå nära kusten. Kortare sträcka men risk att vinden är sämre. Tess går nära och håller bra fart så vi väljer också ett spår nära kusten och det fungerar bra. De flesta verkar sikta in sig på att gå innanför lilla Karlsö och vi följer fältet. Titt som tätt kommer det större och/eller snabbare båtar som vill om i lovart, några fajtas onödigt länge men vi släpper ingen.

Fokus
Lage Larsson sade nån gång att man ska akta sig för att gå nära land nattetid (om vattnet är kallt och land har varit varmare). Vi ligger nu precis på 3 meterskurvan och strax efter lilla Karlsö dojjar det fullständigt. Hörde en annan båt som tagit vägen mellan karlsöarna och tjänat massor på det men det kan inte varit många som gick där. Det kommer några puffar och när vi kommer bort från land igen så ligger det i alla fall några knops vind.

Vi ser tydligt på AIS'en hur båtarna längre fram får stopp igen och nu har det ljusnat så vi väljer att lova upp mot Gotland. Detta får mycket trevliga konsekvenser och vi ligger nu på gränsen i en puff och kommer ifatt och kör om Tess, Shakira och många fler båtar som fastnat. Vartefter får hela fältet fart och strax är vi vid rundningen av Hoburgen.

Rundningen blir tajt och vi är med och fajtas. Även här tar en handfull båtar ganska stora risker och går in på blått (innanför 3 meterskurvan). Tydligen är stället inte sjömätt på minst hundra år så det är nog bara tur att ingen går på grund. Samtidigt kul att se hur taggade alla är efter nära 2 dygns segling. Vi skulle nog inte varit med och fajtas då det kostar för mycket den här gången. Vi tappar lite distans på fältet men håller oss samtidigt nära Tess som är konkurrenten i vår klass.

Vi tar innerplatsen vid märket och begär plats av Sherin, han se lite förvånad ut och vi borde bett om mer plats för det blir en tvärvändning i rundningen. Kanske inte har så stor betydelse hur man rundar Hoburgen på ÅFOR men även små segrar är viktiga.

Avslöjande bild men vi var faktiskt runt pricken. Gamla kartor?
Vi ligger nu på första plats i klassen och ca 50 meter efter Tess, allt är på topp. Den borttappade snusdosan hittas nu vilket adderar till en oerhörd glädje ombord.

Äntligen...
Summerat är benet godkänd med ett plus. Den enda missen är fajten i slutet innan rundning där vi borde varit kalla och låtit de andra fajtas och fokuserat på vårt eget race. Klockan är 06:39 tisdag morgon.

Hoburgen till Östergarn
Väderprognoserna säger svag ostlig vind följt av väst och sydväst på tisdagskvällen. Nu blåser det en svag nordostlig vind vilket innebär kryss. I samband med rundningen ser vi några båtar som har bra vind och fart en bit utanför Gotland i öster. Egentligen vill vi gå nära land för att få ta del av vindeffekterna eftersom det är mycket lite vind på havet. Svårt val men eftersom Tess går österut så hänger vi på för att inte tappa henne.

Vinden avtar och vi förlorar på fältet som går nära land. Tess tar förlusten och slår tillbaka inåt Gotland (tufft beslut men helt rätt). Vi fortsätter några hundra meter då det fortfarande står vind och går bra för båtarna som tagit vårt spår. Här tar vinden slut, helt. Guppandes ensamma i stiltje ser vi hur hela fältet försvinner upp längs Gotlandskusten. Ca 3 timmar ligger vi i princip helt stilla och inser att vi nu sannolikt torskat racet. Kollar på motivationsskylten men inser att en minut inte räcker, att jägern är slut, mjölken sur och att nån gammeldansk inte finns. Försöker sova efter att ha varit vaken hela natten men det går inte.


En lång stund senare kommer det lite vind och vi får några knops fart i ett spår upp mot kusten. Somnar vid Faludden och när jag vaknar är spinnakern upp och vi ligger och skär en bit utanför Ljugarn. Vi nollställer och försöker återigen köra vårt eget race så bra som möjligt (gippa på skiften, leta vind etc.). Det känns bättre nu trots allt och det är långt kvar. Vi väljer nu att köra närmare land och är snart framme vid Östergarn. Det är tisdag kväll och vinden som varit har kommit från Syd. Fältet som vi jagar inkl. Tess och nu även Mia-T (First 36.7 i vår klass) har valt att gå inåt land (västerut) i bukten norr om Östergarn. Vi behöver nu göra något för att komma ifatt.

Lärdom 1: Kapitel 1 avsnitt A i boken om segling. Ligger du i ledning och vill vinna, bevaka din ledning.
Lärdom 2: Sluta sura om det går åt pipan. Glöm, ladda om och se framåt.
Lärdom 3: Ta med mer jäger, mjölk och gammedansk.

Östergarn till Fårö/Salvorev
Troligtvis är resan upp till Fårö vår chans. Det närmar sig natt och med Lage (=håll er borta från kusten på natten) på ena axeln och en väderprognos på den andra (som säger att det ska vara punka i bukten = rörelser i vinden lär ske nära land) väljer vi att chansa och ta ett spår nära land. Detta leder oss innanför Östergarns holme och en kurs där vi skär längs djupkurvan vid land, en stund, vi tvekar, ser vinden längre ut, tar ett rådslag och beslutar att vi ska segla konservativt och inte chansa. Närmaste vägen mot märket i mesta möjliga vind. Det ligger ett mörkt moln som drar mot nordost.

Tveksamheter vid Östergarn och resan upp till Fårö.
Vi gippar ut och snart ligger vi i 7 knop och skär på en nordostlig kurs. Det vrider det till en nordlig vind och spinnaren ersätts av genua. Vi slår på skiften (20-30 graders!) och sakta avtar vinden tills att det till slut är helt dött. Nu är klockan ca 2 på natten och vi har ännu inte tagit in speciellt mycket på fältet. De ligger också och guppar men betydligt mycket närmare land.

Punka igen...
Strax kommer det en lätt bris och vi kan nu hålla upp rundningen vid Salvorev. Långsamt går det men vi har fart och de har inte de andra. Under morgonen vrider vinden åter på väst och spinnakern hissas. Vi kommer upp till Fårö och har glidit förbi Mia-T och kan sikta Tess som ligger bara ca 2 nm före oss. Vi har seglat upp ca 8 nm under natten genom att går en bit utanför Gotland, Lage är vår hjälte och vi lovar att aldrig mer chansa!

Salvorev till målgång i Sandhamn
Norr om Fårö ligger en ny vind och mellan vår vind och denna är det återigen punka. Några båtar inkl. Tess går österut för att "runda" bleket men vi kör på och snart ligger vi i den nya vinden på 3-4 m/s från sydväst. Bakåt ser vi hur ett rejält oväder bygger upp ovanför Fårö. Vi njuter i solen och efter en stund ser vi även hur en tromb letar sig ner mot havet, mitt i fältet bakom oss.

Riktigt häftiga bilder på tromben (tack Cloud Nine och Blur).

Vi har nu Tess ca 1.5 nm framför oss och Mia-T bakom. Båda dessa båtar har högre mätetal och vi räknar snabbt ut att vi leder klassen och kan vinna om vinden håller i sig. Närmare Gotska Sandön går flera båtar västerut dvs ut från ön. Anledningen är nog Gotskas opålitliga vindpåverkan. Vi är på tårna och tar ett spår som känns optimalt dvs inte för långt in eller ut.

Firar ledningen med korv och ost. Bra för humöret.
Resan går nu rakt norrut med en skön skärningsvinkel och bra vind. Vi loggar tidvis över 8 knop och hela tiden ligger vi och trimmar för att komma närmare Tess. Efter en stund byter hon spinnaker till en mindre och vi tjänar ca 200 meter, bra och snabbt byte f.ö med tanke på att det bara är två personer i besättningen. Det verkar som att vi nu tar in mer och avståndet är exakt 1.33 nm. Räknar ut att 0.01 nm är 18 meter så hundradelarna är nog inte att lita på men det triggar oss att hålla fokus.

Lusen, en X-37 ligger och kör med oss och efter en stund måste vi lova upp bakom för att ha en chans att segla om och inte ligga i störd vind. Trevlig besättning som släpper förbi oss utan tjafs. De hittade skruven så småningom och kom före in i mål.

Lusen (X-37) som sparringpartner på väg mot Alma.

Vinden ökar och vrider emot så vi tar beslutet att byta till lilla spinnakern vi också. Väl förberedda så går det mycket snabbt och smidigt. Vi kanske förlorade 30-40 meter på omkringliggande båtar.


Fullt fokus hela eftermiddagen och det verkar som att vi håller distansen, eller närmar oss lite. Tidsmätning vid Almagrundet säger att vi ligger 10 minuter efter. Tess behöver slå oss med ca 40 minuter så segern borde vara vår. Vi rundar Alma och har nu 10 nm kvar till målgång. På KSSS leaderboard ligger vi etta men samtidigt ser det lite skumt ut. Jag går ner och räknar och det finns en båt som ligger längre bak i fältet som sannolikt kommer att slå oss. Han har närmare 6 timmar på sig att komma i mål och vid rundningen av Gotska ligger han 4 timmar efter. Eländet (båtens namn) har vi inte haft nån koll på och det visar sig senare att han vinner klassen med god marginal.

Vi skär mållinjen kl 22:03, 9 minuter efter Tess och nästan exakt 80 timmar sedan starten.

Nöjda gubbar (men naturligtvis inte helt nöjda)

Vad har vi gjort bra:
* Kanonbra start
* Ny konfiguration genua/stor ger oss mycket bättre höjdtagning
* Bra kryss (och efter ett tag bra stagvändningar)
* Bra trim och fart när det öppnar upp lite
* Lärt oss tycka om även lilla spinnakern
* Inte släppt båtar i lovart (Pacman undantagen)
* Bra vägval till största delen

Misstag:
* Stoppet på kryssen där vi fick lämna plats till Ithaka (moralsänkare som vi borde kunnat undvika)
* Gick för långt österut på väg ner mot Gotska sandön (vi borde hållit oss närmare fältet)
* För lite uppmärksamhet på vinden som kom nära Gotlandskusten (avvakta alltid 5-10 minuter om läget är osäkert innan action)
* Låg för långe och bröt med stora spinnaren, AWA 46 grader!!! (slapphet)
* Skulle undvikit fajten innan rundningen av Hoburgen
* Stoppet efter Hoburgen (att följa Tess var rätt men vi skulle ha gått med inåt land när hon slog)
* Lite förvirrad plan vid Östergarn (om vi inte vet, segla konservativt, chansa inte)

Summerat fungerar förberedelser, båt, mat, trim, sömn och samarbete mycket bra. Känns som vi kommit över en tröskel nu och att det är vår tur att ta hem bucklan.

Stort tack till familjerna som utstår våra äventyr och stöttar med moraliskt stöd och citronkaka!

2 kommentarer:

  1. Tack för att ni delar med er av erfarenheterna, kul läsning!

    SvaraRadera
  2. Kul läsning o grattis till väl genomfört race!
    //Fördeckarn

    SvaraRadera